måndag 8 december 2008

Skolvägran

Gårdagens illamående hänger fortfarande med idag med en liten snudd förbättring.

Sämre är det med min snart 15 åriga dotter, som går i 8:an, hon skulle ha varit i skolan nu men vägrar gå dit.
Under årens lopp har det alltid varit upp och nergångar när det gäller att få henne att gå till skolan, men sedan det blev flytt från mellanstadiet till högstadiet, med ny skola, nya lärare och nya klasskompisar har det gått nerför.
Hon bryr sig inte och skiter i allt som har med skolan att göra.
Att hon inte kommer att få betyg i ett flertal ämnen på grund av frånvaro och vägran att göra prov, det rycker hon på axlarna åt och säger "Och, tror du jag byr mig"
Jag vet att hon inte bryr sig.
Jag vet att det inte spelar någon roll vad jag än säger och gör för att peppa henne, och vilka argument jag än kommer med till varför hon ska gå i skolan, så bryr hon sig inte.

Men vad gör man som tonårsförälder för att bryta ett sådant här dåligt mönster?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar