tisdag 10 februari 2009

Vilken kväll

Har jobbat ikväll, kom hem för ungefär 30 minuter sedan, och ska upp och jobba till 07.00 i morgon. Ibland kan det vara jobbigt att först jobba kväll för att sedan ha morgon skift dagen efter, framförallt om kvällen har varit som den var ikväll, när man ska försöka varva ner.
Har varit hur körigt som helst, plus att vi måste sitta X-Vak hos en som är palliativ. Det brukar jag aldrig ha några problem med annars, men ikväll tyckte jag att det var jobbigt. Det jobbiga var inte personen som är sjuk, det som var jobbigt var att rummet var fullt med anhöriga som inte ville vara där utan en personal. Där satt de på rad i ena änden av rummet och man fick höra deras prat, om bilar, båtar och motorer och Ålandskryssningar, medan jag satt bredvid sängen och höll deras mor i handen.
Jag vet att det är många som är rädd och har svårt för döden, men ändå kändes det konstigt på något vis, när det är så nära slutet att de ändå inte ville vara närmare henne och tala till henne istället, och sitta där jag satt, bredvid henne.

1 kommentar:

  1. Jaa..visst är det konstigt.När makens mor låg för döden på sjukhuset med slangar i kroppen satt hennes döttrar på en varsin stol på andra sidan rummet och pratade en himla massa men inte pratade de med henne.Även om den som ska dö kanske inte verkar vara vid medvetande kanske det endå är en trygghet att sitta bredvid och hålla handen en stund och prata.Bättre det och kanske bara stanna en stund och vara närvarande än att vara där hela dagen och inte vara närvarande.Jag ska vara med på utmaningen och lägga ut fotografi ur 6 mappen och det 6 kortet hehehe...tänk om det är du som är det 6 kortet hahaha...

    SvaraRadera