onsdag 4 februari 2009

Förarbevis

Tösen har börjat prata eller rättare sagt tjata om EU-moppe. Hon vill börja på en "kurs" den här månaden på "Nya Trafikskolan", enbart för att en kompis till henne ska gå där. Men jag tänker inte sätta min tös på den skolan. Om min tös nu absolut vill börja köra moped i vår/sommar, då får hon vackertlov gå och lära sig på "Lovéns". Visst, Lovéns är lite dyrare, men jag betalar hellre några hundra extra och veta att hon får gå på en skola där jag vet att de är hårda och ger en bra utbildning.

"Lovéns" har 3 teorilektioner, eleven får läsa B-teori + en speciell mc/mopedteori, eleven ska dessutom klara av ett par prov innan de får göra själva sluttestet. Eleven får köra manöverbana och göra bromsprov som de måste klara av. När eleven har klarat av alla teoriprov och körningen, då får eleven sitt förarbevis.

"Nya Trafikskolan" har även de 3 teorilektioner, därefter får eleven skriva ett prov, eleven får köra moped 1 gång, men det är inte något som eleven behöver göra för att bli godkänd, det räcker att provet går bra för att eleven ska få sitt förarbevis.

Vilken skola skulle ni sätta er 15 åriga son/dotter i?

3 kommentarer:

  1. Min son gick på moppekurs för Eu-moppe. Det var ganska snabbt avklarat, men han lärde sig en del ialla fall tror jag. Trafikregler o så som han har haft god nytta av.
    Jag har antagit din utmaning, bilden visar jag idag! Hälsn Ninnie

    SvaraRadera
  2. Första naturligtvis. Min dotter gick en sån moppekurs...

    SvaraRadera
  3. Helt riktigt, min dotter gick också på en rejälare kurs och det ska det vara för de är ju ändå ute i trafiken de sedan är.

    mvh Maria

    SvaraRadera