torsdag 2 april 2009

Inte på humör

D var inte på humör när hon kom hem vid 21 tiden igår och det blev inte bättre av att jag inte höll med henne om att piercing i läppen är jätte snyggt och att en sådan ska hon göra, inte sedan utan nu. Hon gapade om allt igår, så fort hon "sa" något så gapade hon. Hon skulle till frissan och klippa sig för att sedan sätta i hårförlängning, för hon och kompisen E ska förändra sig under påsklovet, och självklart skulle jag stå för hela kalaset tyckte hon. En klippning kunde jag sträcka mig till, och den skulle hon absolut ha nästan fredag. Men det tror jag inte går sa jag, det är långfredag och då tvivlar jag på att någon frissa har öppet. Oj vilket liv det blev, hon skulle klippa sig just den dagen annars skulle hennes kompis J klippa henne. Det la jag en protest till, med tanke på att nätt och jämt en utbildad frisör klarar av hennes hår, men det hade jag inget för, det var ju bara att platta håret och då var det ingen konst alls att klippa.

För att försöka undvika klädkonflikt i morse, eftersom att klassen skulle med en buss 7.30 för att åka på studiebesök till Uppsala, så frågade jag D igår kväll vad hon skulle ha på sig, allt var klart och framplockat enligt henne och hon skulle bara behöva 45 minuter på sig att fixa sig så det räckte att vakna vid 6.30.
Pengarna hon skulle få med sig till Uppsala, 500 kr, det var det snålaste hon hade varit med om och vi var så fattiga, eller rättare sagt jag var fattig. Att vi hade stannat vid Valbo i tisdags för att hon ville ha lite kläder, var som bortblåst och att jag dessutom hade sagt till henne att hon skulle få mindre penger med sig till Uppsala om hon handlade nu, men enligt henne så hade jag då aldrig sagt det.

Jag kan säga att humöret från igår fanns där även i morse, och kläderna som hon sa att var framplockade, de skulle hon inte ha helt plötsligt. Och jag var väldans glad för att jag hade haft den där tvättdagen igår, annars hade väl hela himlen rasat ner över henne. Men därimot så hade ju jag slarvat bort hennes stora väska som hon hade haft igår, allt smink låg ju i den, men sedan kom hon själv på sig om att hon hade glömt den hos E. Men ändå var det snudd på att allt rasade på grund av att hon inget smink hade och sedan när E kom , så stod det två "fjortisar" i hallen "Åh men guuud, inget smink". De bestämde sig för att skynda sig hem till E för att hämta sminket, och då var det drygt 20 minuter kvar innan bussen skulle gå.

Jag förmodar att de hann med bussen, har då inte hört något annat varken från dem eller skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar